گروه بازرگانی تجارت پارسیان دارای کادری بسیار مجرب و با تجربه در همه تخصص های لازم درخدمات بازرگانی، صادرات و واردات انواع کالای مجاز بازرگانی میباشد.

اطلاعات تماس

021-91690742

09102455407

ایران، تهران

تهران،صندوق پستی ۳۵۸-۱۶۵۳۵

info@tejaratparsian.com

بارنامه هوایی چیست

بارنامه هوایی چیست؟ آشنایی با اطلاعات کامل

بارنامه هوایی چیست؟ این سوالی است که شاید برای شما که قرار است، حمل و نقل کالاهای شخصی و تجاری خود را از مسیر هوایی انجام دهید، پیش آمده باشد که به دنبال همین موضوع قصد داریم، در این مقاله از سایت تجارت پارسیان پیرامون آن بپردازیم.

در ادامه به مواردی چون:

می‌پردازیم.

بارنامه هوایی چیست

بارنامه هوایی که گاهی به اختصار BL  نامیده می‌شود، در واقع مخفف شده این عبارت یعنی Bill Of Lading  می‌باشد.

این نوع بارنامه  یکی از اوراق معتبری است که برای مشخصات بار مسافر توسط شرکت‌های حمل و نقل صادر می‌شود و در واقع مهری معتبر برای تایید کالاهای مسافر برای انتقال به هواپیما و مجددا تحویل آن‌ها در مقصد است.

از آنجایی که ما نمی‌توانیم هر نوع باری را به هواپیما منتقل کنیم، باید دسته بندی لازم صورت بگیرد که در این نوع تقسیم بندی دو نوع بارنامه هوایی خواهیم داشت:

  • کارگو بار
  • فریت بار

کارگو شامل کالاهای تجاری می‌شوند که دارای یک نوع وزن خاص هستند و فریت بار در واقع کالاهای شخصی هستند و خود آن‌ها طبق وزن و شرایطی که باید داشته باشند، شامل بارنامه هوایی می‌شوند.

بارنامه هوایی چیست ؛ این بارنامه برای هر یک از کالاهای نامبرده با مشخصات کامل هر یک به صاحب بار داده می‌شود تا حمل و تحویل بار به صورت قانونی و به دور از تخلف و سایر مشکلات انجام شود.

اما بارنامه هوایی دارای چه مشخصاتی است که از این قبیل تخلفات نامبرده پیشگیری می‌کند:

  • مشخصات مورد نیاز و کامل گیرنده
  • درج کد فرودگاه مبدا و مقصد
  • درج کد هشت رقمی مربوط به بارنامه هوایی و کد سه رقمی مرتبط با شرکت هواپیمایی
  • مشخصات کامل شرکت حمل و نقل
  • مشخصات کامل مرتبط با نوع بار اعم از نوع، جنس، وزن و حجم
  • نحوه پرداخت و نوع باربری
  • درج توضیحات لازم برای برخی از کالاهای خاص جهت پیشگیری از فاسد شدن یا شکستن
  • نحوه ارسال و تحویل
  • تاریخ پرواز با مهر شرکت هواپیمایی
  • زمان رسیدن به مقصد و تحویل کالا

علاوه بر سوال بارنامه هوایی چیست، دیگر سوالی که ذهن بسیاری از کاربران را درگیر می‌کند، بیمه مربوط به کالاهای مورد حمل است، در بیشتر موارد بارنامه هوایی شامل و متعهد به بیمه می‌شود که این موضوع اگر از سمت خود متقاضی بیمه شده باشد حتما در برگه مرتبط با بارنامه درج خواهد شد.

بارنامه ‌های هوایی خود به دو دسته کاغذی و الکترونیکی تقسیم می‌شوند، برخی از شرکت‌های حمل و نقل همچنان از این نوع بارنامه کاغذی استفاده می‌کنند که خود شامل 12 نسخه می‌باشد، از این دوازده نسخه 3 نسخه آن به دست فرستنده، گیرنده و خود شرکت هواپیمایی است و 9 نسخه دیگر به بخش‌های دیگر شرکت حمل و نقل صادر می‌شود.

اما بارنامه هوایی الکترونیکی چیست که در ادامه مقاله به آن اشاره می‌کنیم.

بارنامه هوایی الکترونیکی

اگر به جواب این سوال که بارنامه هوایی چیست؟ رسیدید، بد نیست بارنامه هوایی الکترونیکی را هم بدانید تا کاملا بر این نوع بارنامه آگاهی پیدا کنید.

بارنامه هوایی الکترونیکی در واقع دارنده همان مشخصات و اطلاعاتی هستند که در بالا در مورد بارنامه هوایی کاغذی گفته شد. منتهی این نوع بارنامه از طریق سامانه حمل و نقل و ثبت اطلاعات کالای مربوطه در همین سامانه جهت امنیت و اعتماد بیشتر است.

در ضمن مزیت دیگری که بارنامه هوایی الکترونیکی دارد، این است که سال‌های سال اگر برای هر گونه موردی به آن احتیاج پیدا کردیم با مراجعه به سایت حمل و نقل و گرفتن اطلاعات از سامانه مربوطه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنیم. بنابراین گم شدن آن بسیار کم است.

دلیل اهمیت بارنامه هوایی

اینکه بارنامه هوایی چیست و چرا اهمیت دارد، به خاطر نوع کالا و ضرورتی است که باید در ساعت مشخص به دست گیرنده برسد و بارنامه در واقع همان قراردادی است که بین فرد فرستند و شرکت حمل و نقل بسته می‌شود که شرکت متعهد می‌شود کالا را طبق زمان خواسته شده بدون هیچگونه آسیب و ضرری به دست گیرنده برساند.

این بارنامه برای رسیدن به مرحله تعهد نیازمند امضا دو طرف قراداد است تا یک برگه قانونی و معتبر باشد.

بارنامه هوایی یک سند مکتوب و معتبر است که در صورت عدم انجام هر گونه تعهد از سوی طرفین قرارداد مشمول گرفتن حق و حقوق می‌شود که در موارد مرتبط با شکایات دادگاهی بسیار لازم است.

اهمیت بارنامه هوایی در ترخیص کالا

برای ارسال بار و کالاهای شخصی و تجاری خود نیازمند بارنامه هوایی هستیم، در این میان برخی از کالاها باید سریعا به مقصد برسند، در غیر اینصورت فاسد می‌شوند یا ممکن است اتفاقات دیگری بیفتتد. برای همین بارنامه باید علاوه بر فرستنده در دست گیرنده هم باشد تا بتواند بار را تحویل بگیرد.

برخی از کالاها که در مرحله خرید و فروش هستند باید از طریق برات یا همان کارت‌های اعتباری انجام شوند، یعنی بارنامه مربوطه  از طریق همان بانک عامل به خریدار ارائه شود.

اما سوال اینجاست که اگر بانک این مسئولیت را قبول نکند، چه کار باید کرد، در اینصورت بارنامه از طریق فروشنده یا خریدار رد و بدل می‌شود.

اگر فروشنده مسئول بار است، او باید بارنامه هوایی خریداری و ارسال کند و بالعکس اگر خریدار مسئول باشد، او باید بخرد و سپش ارسال کند.

در برخی از موارد هم فروشنده خریداری می‌کند و شخصی به عنوان نماینده فروش باید بارنامه هوایی و کارهای مرتبط با ترخیص کالا و دیگر موارد نامبرده را انجام دهد. که در اینصورت می‌توان از مشاور بازرگانی یا مشاور بازرگانی حرفه‌ای کمک گرفت.

در ضمن شرکت بازرگانی واردات و صادرات جهت مشاور واردات و صادرات در زمینه حمل و نقل هوایی می‌تواند یک مسیر میانبر برای رسیدن هر چه زودتر و ایمن‌تر به مقاصد مربوطه باشد.

 

Rate this post

نویسنده

romina

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *