گروه بازرگانی تجارت پارسیان دارای کادری بسیار مجرب و با تجربه در همه تخصص های لازم درخدمات بازرگانی، صادرات و واردات انواع کالای مجاز بازرگانی میباشد.

اطلاعات تماس

021-91690742

09102455407

ایران، تهران

تهران،صندوق پستی ۳۵۸-۱۶۵۳۵

info@tejaratparsian.com

قوانین ترانزیت کالا

مهم ترین قوانین ترانزیت کالا چیست؟

ترانزیت کالا عبارت میباشد‌از جابجایی کالایی گمرک نشد‌ه از یک گمرک به گمرکی دیگر که تحت رسیدگی گمرک صورت میگیرد. این‌ شیوه از حمل و نقل، یکی‌ از مقرون به صرفه‌ترین راه‌های حمل‌ونقل برای کشورهایی‌ میباشد‌ که توان لازم برای تولید‌ کالاها را ندارند. برای انجام ترانزیت محصول باید با استفاده از یک مشاور بازرگانی ایده‌آل با قوانین آن اشنایی پیدا کنید.با ما همراه باشید تا در ادامه به قوانین ترانزیت کالا بپردازیم.

قوانین ترانزیت کالا

ترانزیت چیست

ترانزیت یک فعالیت بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل میباشد‌که هر کشوری برای ترانزیت، قانون های به خصوصی مبنی بر با ضوابط بین‌المللی وضع نموده است. باتوجه به این قوانین، بسیاری از شرکت بازرگانی واردات و صادرات قسمتی را تحت عنوان مشاور واردات و صادرات ایجاد کرده اند وشما میتوانید با مراجعه به آن ها مشاوره بازرگانی حرفه ای دریافت کنید.

برای انجام خدمات بازرگانی همین الان تصمیم بگیرید

تزانزیت داخلی چیست

کل ترانزیت وحمل‌ونقل، به صادرات محصول میان کشورها محدود‌نمیشود. در حالتی که جابجایی کالاها میان دوگمرک در یک سرزمین باشد، وصرفاً بخاطر تشریفات گمرکی این انتقال انجام یافته باشد، این نوع را ترانزیت داخلی می‌نامند. در ترانزیت داخلی، در مبدأ، کالایی که قرار میباشد‌حمل‌ونقل گردد، بررسی میشود. به‌طورنمونه در استانهای شمالی، شرکت‌هایی در حال تولید‌بلور وشیشه می‌باشند. این مجموعه‌ها، بایستی مواد‌اولیه خویش را از جنوب واز سنگ‌های معدنی که در استانهای جنوبی میباشند، تأمین نمایند. بدین منظور میبایست از ترانزیت سنگ معدن، از جنوب کشور به قصد‌استانهای شمالی به‌کارگیری نمایند. شرکت تجارت پارسیان یکی‌از بزرگترین مراکز مشاور واردات و صادرات و همچنین معتبرترین مشاور بازرگانی در ایران میباشد. در ادامه به قوانین ترانزیت کالا میپردازیم.

مدارک مورد‌نیاز برای ترانزیت داخلی

  • فاکتورفروش محصول
  • لیست عدل بندی
  • مدرک مبدا
  • پروانه بهره‌برداری
  • قبض انبار
  • ترخیصیه
  • سند‌ثبت سفارش

قوانین ترانزیت کالا

هر کشوری برای ترانزیت کالاها، شرایطی مطابق با قانون های بین‌المللی وضع می‌نماید. در ایران نیز قوانین ترانزیت کالا کالاهای خارجی یا این که ترانزیت خارجی در مجلس شورای اسلامی ثبت وبه تأیید‌شورای نگهبان رسید.

قوانین ترانزیت کالا

ماده ۱

ترانزیت خارجی محصول مراحلی میباشد‌که طی آن کالایی از سرزمین خارجی به مقصد‌کشور ثالث ویا این که حفظ آن در بخش های‌حراست شد‌ه وترتیب حمل تدریجی آن به تقاضای صاحب مال از قلمروایران از یک نقطه مرزی کشور وارد‌ومحصول از همان نقطه یا این که از سایر نقاط مرزی سرزمین بیرون میگردد.

ماده ۲

به منظور انتظام امور ترانزیت کشور وبرقراری تسهیلات موردنیاز در توزیع منطقه‌ای کالاهای ترانزیتی وتحصیل عایدات نتایج از این انتظام، هر کدام از پایانه‌ها باربری ایستگاه‌های راه آهن وفرودگاه‌ها که بر حسب تقاضای وزارت راه وترابری وثبت شورای عالی هماهنگی ترابری کشور ویا رعایت قوانین مربوطه، محوطه‌های گمرکی شناخته گردد‌وگمرک ایران مکلف میباشد‌نسبت به ایجاد‌تسهیلات درمناطق فوق مبادرت کند.

ماده 3

ترانزیت خارجی کالاهایی که به کشور وارد‌میگردند ‌نزدیک به قراردادهای موافقت‌نامه‌های منعقده در بین دولت‌های طرفین نیاز به حصول‌هیچگونه مجوزی ندارند، مگر این که بنا بر علل امنیتی ومذهبی ورود‌آن به سرزمین ممنوع باشد.

ماده ۴

کالاها وکانتینرهای حمل کننده کالا که به عنوان ترانزیت خارجی از کشور عبور می‌نمایند، جز واردات کالا وصادرات قطعی محسوب نمیگردندواز پرداخت حقوق گمرکی، سود‌بازرگانی وعوارض معاف میباشد‌البته مشمول پرداخت هزینه‌های گمرکی وعملیاتی خواهند‌بود، مگر اینکه درموافقت‌نامه ترانزیتی میان دولت باکشورهای دیگر یا این که موافقت‌نامه‌های گمرکی وحمل ونقل بین‌المللی، قوانین خاصی برای آنان تعیین بشود‌که‌در این حالت کالای ترانزیتی تابع همان مقرراتی خواهد‌بود‌که در موافقت‌نامه‌های مربوط رقم خورده.

ماده ۵

همه کالاهای ترانزیت خارجی که به وسیله شرکت‌های سهامی حمل ونقل بین‌المللی ایرانی دارنده مجوز فعالیت از وزارت راه وترابری حمل‌میگردند، از لحاظ سپردن وجه‌الضمان در حکم کالای مجاز تلقی گردیده، تضمین بانکی ویا این که تضمین‌نامه‌های تضامنی بانکی شرکت‌های حمل ونقل‌بین‌المللی ویا این که بیمه‌نامه‌های معتبر به جای وجه‌الضمان ترانزیت پذیرفته میشود.

ماده 6

هر گاه کالای ترانزیت خارجی تا پایان زمان اعتبار پروانه به گمرکات خروجی تحویل ویا این که از مرزهای سرزمین بیرون گردد، ترانزیت خاتمه‌یافته تلقی شد‌ه وگمرک مکلف به تسویه تضمین دریافتی خواهد‌بود.

ماده 7

گمرکات وسازمان‌های ذیربط مکلف‌اند ‌انبار ومحوطه‌ کافی ومطلوب جهت تخلیه ومراقبت کالاهای خارجی بادریافت هزینه‌های طبق مقررات مربوطه اختصاص دهند.

ماده 8

کانتینرهای حمل کننده محصول تحت عنوان محفظه تلقی واز پرداخت عوارض گمرکی معاف بوده وگمرک صرفاً به تصویب داده‌های عددی ورود‌وخروج‌آنها می پردازد.

ماده 9

کانتینرهایی که با پلمب اولیه وارد‌میگردند ‌بدون نیاز به بررسی محتویات به وسیله سرویس آنالیز ودر خروج از گمرک صرفا با مطابقت‌اوراق واظهارنامه با الصاق پلمب اضافی گمرک با صدور پروانه ترانزیت میگردند.

ماده 10

در مواقعی که تعهد‌حمل کالای ترانزیتی با کانتینر تا مبادی ورودی میباشد، سازمان‌های ذیربط موظف‌اند‌تسهیلات مورد‌نیاز جهت‌تخلیه محصول در اماکن گمرکی ویا این که جابجایی جنس از کانتینر به کامیون ویا این که واگن ویا این که هواپیما را فراهم کنند.

ماده 11

حتی‌المقدور پیش از تخلیه محصول گمرک با قبول اظهارنامه به ضمیمه اسناد‌وترخیصیه در اجرای عملیات ترانزیت تسریع وضمن اخذ تعهد‌از شرکت حمل تشریفات اداری وحسابداری را به پس از خروج کالا از گمرکات وبنادر موکول میکند.

ماده 12

وضع هر گونه عوارض به کالاهای ترانزیتی به توصیه شورای عالی هماهنگی ترابری وتصویب هیأت وزیران خواهد‌بود.

ماده 13

به منظور به‌کارگیری هر چه بیشتر از ناوگان حمل ونقل کشور ودر صورت نیاز به به‌کارگیری از وسائل نقلیه خارجی جاده‌ای جهت ترانزیت‌کالا از سرزمین، آیین‌نامه مربوطه با پیشنهاد‌وزارت راه وترابری به ثبت هیأت وزیران خواهد‌رسید.

ماده 14

وزارت راه وترابری موجبات انعقاد‌قراردادهای دوجانبه واجرای همکاری‌های حوزه‌‌ای که در تسهیل ترانزیت مؤثر میباشد‌را آماده‌خواهد‌نمود.

ماده 15

وزارت راه وترابری نسبت به ایجاد‌هماهنگی میان قوانین ترانزیت کالای مملکت با قانون های جاری حمل ونقل بین‌المللی را از راه‌های پیوستن به‌موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، ارتباط با سازمان‌های جهانی وترویج حمل ونقل کانتینری وچندین وجهی اقدام خواهد‌نمود.

ماده 16

تردد‌کامیون‌های تحت پوشش کارنه تیر در سرزمین نیازی به ارائه کارنه دوپاساژ نداشته وجهت تردد‌وسائل نقلیه فاقد‌کارنه تیر، تعهد‌کتبی‌کمپانی‌های حمل ونقل بین‌المللی ایرانی دارنده مجوز از وزارت راه وترابری کفایت میکند.

ماده 17

به منظور هماهنگی مقررات ترانزیت کالاهای نباتی ودامی، وزارت جهاد‌سازندگی وکشاورزی میبایست در اسرع وقت تفاهمات لازم با کشورهای در مسیر را به فعالیت آورند.

ماده 18

وزارت جهاد‌سازندگی وکشاورزی موظف‌اند‌پستهای قرنطینه دامی ونباتی در محل گمرکات مبادی ورودی وخروجی دائر نموده وکلیه کارها مرتبط با قرنطینه در آن پست‌ها انجام پذیرد.

ماده 19

گمرک ایران واتاق بازرگانی وصنعت ها ومعادن میبایست موجبات ترانزیت کالاهای تحت پوشش کارنه تیر درکلیه مبادی ورودی وخروجی گمرکات داخلی را مهیا کنند.

ماده 20

بانک مرکزی ایران موظف میباشد‌تامین‌های مالی واعتباری از کمپانی‌ها حمل ونقل بین‌المللی ایرانی که در امرترانزیت فعالند‌به کار آورد.

ماده 21

اداره گذرنامه ملزم میباشد‌پاسپورت ودفترچه خروجی مرتبط با رانندگان ایرانی که در خطوط بین‌المللی کار میکنند‌را ظرف مهلت مقرر با تأیید‌سازمان حمل ونقل وپایانه‌های کشور وبا رعایت قانون های مربوط صادر کند.

ماده 22

نیروی انتظامی ایران ملزم میباشد‌ظرف مهلت مقرر با رعایت قانون های مربوطه نسبت به صدور گواهینامه‌بین‌المللی، پلاک ترانزیت ودفترچه مالکیت برای رانندگانی که قصد‌فعالیت در خطوط بین‌المللی دارند، با سفارش سازمان حمل ونقل وپایانه‌های کشور صادر کند.

ماده 23

سازمان حمل ونقل وپایانه‌ها با دقت به وضعیت زمانی ومکانی، مسیرهای مشخصی را با هماهنگی وزارت کشور جهت ترانزیت‌جاده‌ای تعیین ونیروی انتظامی ملزم میباشد‌کنترل‌های موردنیاز را به عمل آورد.

ماده 24

هزینه اجرایی این قانون از محل درآمدهای حاصله مسئله این قانون تأمین میگردد.

ماده 25

از تاریخ ابلاغ این قانون تمامی مقررات وقانون‌های برخلاف با آن لغومیشود.

ماده 26

شرایط عمومی انجام تشریفات گمرکی که میبایست ارائه شود‌وبقیه کارهای مربوط با رعایت حداکثر تسهیلات در آئین‌نامه‌اجرایی این ضابطه که حداکثر ظرف سه ماه از ثبت این قانون بوسیله وزارتخانه‌های راه وترابری، امور اقتصادی ومیزان دارایی وکشور تهیه وتنظیم وبه‌ثبت هیأت وزیران تعیین میگردد.

مطابق باقوانین ایران هریک از ماده‌های ذکر شده ممکن است دارای تبصره باشند که برای آگاهی از آن‌ها میتوانید از مشاور بازرگانی حرفه ای شرکت بازرگانی واردات صادرات تجارت پارسیان کمک بگیرید.

Rate this post

نویسنده

romina

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *