گروه بازرگانی تجارت پارسیان دارای کادری بسیار مجرب و با تجربه در همه تخصص های لازم درخدمات بازرگانی، صادرات و واردات انواع کالای مجاز بازرگانی میباشد.

اطلاعات تماس

021-91690742

09102455407

ایران، تهران

تهران،صندوق پستی ۳۵۸-۱۶۵۳۵

info@tejaratparsian.com

مشکلات حمل و نقل دریایی

آشنایی کامل با مشکلات حمل و نقل دریایی

پیش از آشنایی کامل با مشکلات حمل و نقل دریایی باید بدانیم حمل و نقل دریایی چیست و انواع شیوه های تجارت دریایی چگونه است؟

حمل و نقل دریایی یا ترابری دریایی عنوانی میباشد که به جابه‌جایی مسافر، فرآورده و … بوسیله کشتی، قایق و دیگر وسایل شناور روی آب اطلاق میگردد روش تجارت دریایی قرن‌هاست که بوسیله بشر اجرا می گردد و نسبت به حمل‌ونقل هوایی و حمل‌ونقل ریلی پیشینه بسیار کهنی دارد. کاربرد اصلی این مدل از حمل‌ونقل بیشتر برای کشف کشور‌های جدید، جابه‌جایی نیروهای نظامی برای مبارزه‌ها و کسب و کار بوده است . امروزه شناورها می توانند روی اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها، شبکه‌ها و رودخانه‌ ها جابه‌جا شوند و مجموع این مورد ها حمل‌ و نقل آبی را در بر میگیرند.

مشکلات حمل و نقل دریایی

انواع حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی عمیق به آن دسته از ترابری دریایی گفته میگردد که بوسیله کشتی‌های بسیار بزرگ انجام یافته و در فاصله‌های طولانی انجام میگیرد. عموماً مسیر اینگونه حمل‌ونقلی بین‌مجموعه کشورها‌ بوده و در طول آن کشتی‌ها از اقیانوس‌ها می‌گذرند. این دسته از حمل و نقل بیشتر برای تجارت دریایی و جابجایی کالاهای مخصوص صورت میگیرد. کالاهایی مثل کود، روغن، سیمان، سنگ ‌آهن و … .

حمل‌ونقل آبی یا دریایی کوتاه همان گونه که از اسمش هم مشخص میباشد برای جابه‌جایی کالا در فاصله‌های کوتاه انجام می گردد و کشتی‌هایی که برای این نوع از جابه‌جایی محصول استفاده می شوند  نسبت به کشتی‌های حمل‌ونقلِ عمیق، کوچک ‌ترند و حجم کالاهای آنان نیز محدودتر میباشد. این کشتی‌ها عموماً به اقیانوس‌ها وارد نمیشوند و تنهاً در امتداد ساحل و دیگر آب‌ها حرکت می‌نمایند ضمنا بعضی از کشتی‌هایی که جابه‌جایی دریایی کوتاه انجام می دهند، در مسیرهای داخل کشور نیز فعالیت می‌نمایند. به‌این گروه از بیزنس دریایی حمل‌ونقل ساحلی نیز گفته میشود.

حمل‌ونقل داخلی نیز سو‌مین گروه ‌بندی از انواع گونه های ترابری دریایی میباشد که حرکت و فعالیت شناورها در آن تنها در شبکه‌ها و آبراه‌های داخلی هر سرزمین صورت می گیرد. این آبراه‌ها می‌تواند مشمول دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و انواع شبکه خواهد شد. در مقایسه با حمل و نقل دریایی جابه‌جایی‌هایی که در حمل‌ونقل داخلی انجام می‌گیرد در فاصله‌هایی کوتاه، آب‌ هایی کم‌عمق و با شناورهایی کوچک اجرا میشود که عموماً برای تردد در همین مسیرها طراحی و ساخته شده‌اند. عمده محصولاتی که از این روش منتقل میشوند هم دربرگیرنده تولیدات شیمیایی، تولیدات معدنی و محصول‌های نفتی می‌باشند.

مشکلات حمل و نقل دریایی

  • سرعت انتقال بار از روش حمل و نقل دریایی کمتر از دیگر روش‌های حمل میباشد.
  • وضعیت آب و هوایی نامناسب می‌تواند سبب تاخیر در جابجایی بار خواهد شد.
  • از نظر مسیر و فرصت‌بندی حمل‌ونقل دریایی انعطاف پذیری کم‌تری دارد.
  • رهگیری بار در حمل‌ونقل دریایی مشکل میباشد.
  • نیاز به جابجایی زمینی بار تا مقصد مهم بعداز رسیدن محموله به بندر

هزینه حمل بار کشتی

هزینه حمل توشه با کشتی مانند بقیه روش‌های حمل و نقل، بستگی به عوامل مختلفی دارد. مبدا و مقصد، نوع بار، حجم و وزن بار و همینطور، نحوه جابجایی که صاحب بار تعیین می‌نماید، در هزینه حمل بار کشتی اثر گذار میباشد. منظور از شیوه جابجایی بار، انتخاب یکی از شیوه‌های FCL یا  LCL با دقت به حجم بار میباشد.

در ادامه به برخی از این موارد در جهت محسنات و مشکلات حمل و نقل دریایی اشاره می کنیم.

شرکت بازرگانی واردات صادرات تجارت پارسیان با مشاوره بازرگانی حرفه ای در جهت افزایش آگاهی و مشاور بازرگانی برای علاقه مندانه عزیز این مقاله ( آشنایی کامل با مشکلات حمل و نقل دریایی ) را گرد آوری و تنظیم کرده کرده است.

نوع بار دریایی

همانطور که اشاره شد، یکی از برهان های اثرگذار در هزینه حمل بار کشتی، نوع بار میباشد. نوع بار ممکن میباشد فله، بسته‌بندی، خطرناک، ماشین‌الات و یا غیره باشد. 

هرکدام از این انواع بار دریایی، تعرفه و هزینه‌های منحصر به فرد خود را دارند.

  • بارهای فله 
  • بارهای بسته‌بندی و کانتینری 
  • بارهای خطرناک 
  • بارهای فاسد شدنی که نیاز به کانتینرهای مخصوص خود را دارد.
  • مایعات 
  • ماشین‌آلات و بارهای ro-r

روش‌های جابجایی بار با دقت به حجم و وزن بار

یک بار دریایی میتواند بسته به نوع و حجمش به طور فله، فول بار FCL و یا خرده بار جابجا گردد. به طور طبیعی انتخاب هریک از این‌شیوه‌ها  در هزینه حمل بار با کشتی مفید میباشد.

بار فله BULK

اگر نوع بار طوری بوده که نیاز به بسته‌بندی و کانتینر ندارد، به طور با فله BULK با کشتی حمل می‌گردد. بارهایی مانند بعضا مصالح ساختمانی، غلات، مواد معدنی و شکر برای مثال بارهای فله می باشند.

هزینه حمل بار با کشتی برای بار فله، به جهت عدم نیاز به کانتینر و اینکه فضای کمتری اشغال می‌نماید، بسیار مطلوب‌تر میباشد.

روش حمل فول بار FCL

در شرایطی‌که حجم بار به اندازه‌ای باشد که نیاز به یک کانتینر کامل داشته باشد، روش حمل به صورت FCL  میباشد. در واقع FCL  شیوه کانتینر دربسته میباشد.

روش حمل بار خرده LCL

ممکن میباشد حجم بار به اندازه‌ای نباشد که یک کانتینر را پر نماید. در‌این‌حالت‌ صاحب توشه، بخشی از یک کانتینر را اجاره می‌نماید که به آن LCL میگویند. این عمل باعث میشود هزینه حمل بار با کشتی

برای صاحب بار بصرفه‌ تر گردد

مشکلات حمل و نقل دریایی

حجم و ظرفیت کانتینرها

در سیستم حمل‌ونقل دریایی انواع کانتینرها با ابعاد و کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند. کانتینرهای استاندارد معمولا،  ۱۰ ، ۲۰ ، ۳۰ و ۴۰ فوتی می باشند.

بیشترین کانتینرهای مورد استفاده در حمل بار دریایی عموما ۲۰ و ۴۰ فوتی می باشند. وسعت کانتینر ۲۰ فوتی نزدیک به ۳۰ متر مکعب و ظرفیت آن ۲۰ تن میباشد. بعدها تقریبی یک کانتینر ۲۰ فوتی عبارت میباشد

از ۶ متر ارتفاع و ۲.۳۰ طول و ۲.۳۰ پهنا.

فرایند ترخیص کالا در حمل‌ونقل دریایی

یک وارد کننده می‌تواند خود این فرایند را انجام دهد و یااینکه به موسسه ها یا افراد ترخیص محصول واگذار کند. به‌دنبال توضیحاتی مختصر درباره این پروسه هشت‌گانه ارائه میکنیم.

در مرحله نخستین و اولِ ورود محصول به گمرک، صاحب بار بایستی در سامانه EPL مبادرت به ثبت داده ها کند. در واقع این اولی گام و قسمت اظهار محصول میباشد. در صورت ورود کامل داده ها سامانه و بعد از نظارت آن، اظهارنامه پذیرش می‌گردد. درین مرحله، یک شماره سریال صادر میشود.

در مرحله دوم و در واحد احراز نام‌ و‌ نشان گمرک اسناد مورد بررسی قرار می گیرد. آنگاه شماره کوتاژ یا به عبارتی شماره تصویب صادر می شود و اظهار‌نامه لاک و مهر می گردد.

در سومین مرحله ، اوراق با فرآورده هم خوانی داده می‌گردد و بررسی صورت می گیرد. به جز پژوهش  و مطابقت قیمت و کلیت محصول، سابقه گمرکی و ارزش اظهاری هم رسیدگی میشود.

مرحله چهارم مرحله انتخاب و دریافت مجوزها میباشد. مجوزهای بهداشتی، مخابراتی، پزشکی، استاندارد و … مجوزهایی میباشند که بر حسب فرآورده باید تهیه و ارائه شوند.

در مرحله پنجم، مجوزها و تعرفه‌ها رسیدگی و پذیرش می شوند.

مرحله ششم پرداخت مبلغ حق گمرکی و صدور پروانه سبز گمرکی میباشد. این پروانه، به منزله پایان یافتن مراحل گمرکی و تسویه حساب با گمرک میباشد.

در مرحله هفتم مرحله تسویه با شرکت حمل و نقل و انبار میباشد. پس از صدور قبض انبار، مجوز بارگیری صادر می گردد.

آخرین و هشتمین مرحله ، بارگیری کالا میباشد که برای رسیدن به مقصد رهسپار میشود.

شرکت بازرگانی واردات صادرات تجارت پارسیان با مشاوره بازرگانی حرفه ای بهترین خدمات خود را در زمینه مشاور واردات و صادرات ارائه میکند.

 

Rate this post

نویسنده

romina

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *